Föreställningar Boka
biljetter
Artister/
Produktioner
Erbjudanden Press Partners/
Länkar
Företags-
evenemang
Kontakta
oss
In English Startsida



Foto: Ingmar Jernberg. Övriga foton: Roger Schederin.

Katterna släpps lös på Cirkus!
Plats: Cirkus, Stockholm Premiär: 3 september 2009


Från och med 3 september 2009 kommer det krylla av lyckliga, sjungande, klättrande, jamande, nyfikna och dansande katter i den anrika cirkusbyggnaden på Djurgården när Cats – en av de största och mest prisbelönta musikalerna genom tiderna – intar Cirkus. I rollerna ser vi bland andra Rennie Mirro, Niklas Andersson, Per Myrberg, Peter Harrysson, Malena Tuvung och många andra som kommer presenteras efter hand…  Och stor orkester under ledning av Bjorn Dobbelaere.

Kompositören Andrew Lloyd Webbers klassiska musikal från 1981 om Jellicle-katterna kommer nu spelas i en miljö som är som skapt för Cats:


– Cirkus är perfekt för Cats. Som regissör måste jag säga att det här är den bästa och häftigaste utmaning jag fått. Hela teaterlokalen ger mig alla de möjligheter man bara kan önska, säger Hans Berndtsson som tillsammans med koreograf Gunilla Ohlsson Karlsson ska leda det konstnärliga arbetet på Cirkus.

Scenografin blir ett vinterstängt tivoli som skapats av Mikael Varhelyi. Kostymdesignern Jaana Fomin (Guldbagge för "osviklig känsla för tid och detalj i kläderna till filmen Tjenare kungen") har låtit de japanska tecknade Manga- serierna stå som inspiration till kostymer, mask och peruk. Koreografin blir modern och spännande. Ensemblen blir både stor och intressant. Det är ingen tvekan om att regissören känner sig laddad för uppgiften:

– När Cats sattes upp på 80-talet var det helt rätt att scenografin skulle vara en soptipp. Men nu känns det modernare och fräschare med ett tivoli. Vi vill skapa en fin och intim närhet till publiken, fast det är självklart en fördel om man tycker om katter.   

Ambitionsnivån är hög:

– Med ny casting ska vi skapa en riktigt häftig föreställning med klös! Katter är ju av naturen akrobatiska och det kommer även våra katter vara, säger regissör Hans Berndtsson.    

Palle Palmé – med hela världen som arbetsfält - ansvarar för ljusdesignen och Björn Lehnberg för ljuddesignen.

Men de riktiga stjärnorna i denna musikal är Munkustrap, Profetikus, Grizabella, Growltiger, Bustopher Jones, Jennyanydots, Rum Tum Tugger, Mr Mistoffelees, Macavity, Quaxo, Demeter, Bombarulina, Skimbleshanks, Rumpleteazer, Sillabub, Mungojerry, Victoria, Cassandra, Slim, Tantomile, Coricopat, Jemima, Exotica, Alonso, Jellyrum, Admetis, Plato, Ramses, Etcetera och Electra.

 


”En given succé.”
Dagens Nyheter

”TOPPKLASS…på sången, dansen, koreografin,
scenografin, effekterna och kläderna”
Aftonbladet


”Malena Tuvung sjunger så man ryser”
Expressen

”Explosiva dansnummer”
Upsala Nya Tidning

”Fylld av utomordentliga dansnummer, fantasirik scenografi och många genrer av musik”
”Här är verkligen alla värda högsta betyg.
Fy katten, vilket ös!”
Borås Tidning

”Fullt ös med katterna på Cirkus”
Södermanlands Nyheter

”Påkostat, publikt och piggt”
Eskilstuna- Kuriren

”Artisteri på högsta nivå”
VLT


”Vidunderlig luftakrobatik”
Nerikes Allehanda


Fakta

I 21 år spelades Cats åtta gånger per vecka i Londons West End. På Broadway har den getts närmare 8 000 gånger. Cats är obestridligt en av de största musikalsuccéer världen skådat.

Handlingen i Cats är baserad på Old Possums Book of Practical Cats, nobelpristagaren T S Eliots berömda diktsamling från 1939. I musikalen får vi följa med katterna på den årliga Jellicle-balen, där den gamle Profetikus en sen natt ska kungöra vilken katt som får äran att födas på nytt. Det här kan man möjligen kalla katternas Idol-tävling; visa upp sig, imponera eller försvinna i glömska. En kort stund i spotlight som bland andra Profetikus, Munkustrap och Grizabella tar på fullaste allvar. Det blir sång och dans och vi får bland annat höra den inte helt okända låten ”Memory” som sjungits in på skiva av artister som Elaine Paige, Johnny Mathis och Barbra Streisand. Även Liberace och Barry Manilow har gjort sina egna tolkningar av låten.

Cats urpremiär skedde 11 maj 1981 på New London Theatre i Wes End och ingen hade då kunnat räkna med att musikalen skulle spelas hela 21 år i sträck och ofattbara 8.950 gånger i London! Cats har översatts till tio olika språk och spelats i 300 städer i 26 länder.

Broadwayuppsättningen hade premiär på Winter Garden Theatre i New York 7 oktober 1982 och vann sju Tony Awards Best musical, Best book, Best score, Best director (Trevor Nunn), Best supporting musical actress (Betty Buckley), Best costumes (John Napier), Best lighting (David Hersey). Och det har delats ut många andra utmärkelser för Cats i länder som Frankrike, Japan, Kanada o s v.

Press & bilder

Presskontakt:
Lars Villefrance-Damgaard
Ringside Event
Fågelsångsvägen 35
191 44   Sollentuna
Tel: 08 – 92 77 08
Mobil: 070 – 548 00 08
info@ringside-event.se
www.ringside-event.se
www.catsmusikal.se

Pressbilder finns här

 

Cirkus historia



Cirkus på Kungliga Djurgården invigdes den 25 maj 1892 för att inhysa dåtidens stora cirkus-sällskap. Med åren har Cirkus blivit ett allaktivitetshus med evenemang som konserter, kongresser, TV-inspelningar men framförallt teater, musikaler och shower.

Cirkus har byggts om ett flertal gånger. Den sista stora ombyggnationen gjordes 1997/1998 med ett nytt scenhus och nya artistloger för att ta emot musikalen Kristina från Duvemåla.

Höstsäsongen 1999 förändrades parketten och möblerades med bord för att kunna erbjuda Sveriges största krogshowmiljö och det nya millenniet invigdes med Joe Labero Show. Cirkus har efter det haft flera stora krogshowsuccéer, senast med Björn Skifs Show, hösten 2004.

Men Cirkus är framförallt de stora musikalernas arena där Benny Anderssons och Björn Ulvaeus svenska uppsättningar framförts. Kristina från Duvemåla som spelades för över en miljon besökare i Sverige hade sin Stockholmsperiod här. CHESS spelades för över 500 000 besökare under åren 2002/2003. Succén MAMMA MIA! hade premiär på Cirkus i februari 2005 och har fram till januari 2007 setts av mer än 800 000 gäster.  

Cirkus ägs idag av Live Nation.




 




Cats
3/9 – 19/12 2009
Premiär: 3/9
Antal spelningar: 75
Spelplats: Cirkus (Stockholm)

Medverkande:
Ann-Louise Hanson - Jennyannydots
Niklas Andersson - Munkustrap
Malena Tuvung - Grizabella
Per Myrberg –Gus/Growtiger
Peter Harryson – Busthoper Jones
Rennie Mirro – Rum Tum Tugger
Fred Johanson - Profetikus
Elin Bemark – Rumpleteazer/Sillabub
Pierre Hagman - Admetus
Sven Törnell - Ramses
Kitty Chan - Exotica
Lisette Pagler - Demeter
Ivan Valencia - Tumblebrutus
Mattias Andersson - Coricopat
Katja Kortström - Tantomile
Sara Sandgren – Victoria
Christian Hunt - Pouncival
Karolina Krigsman – Bombalurina/Danskapten
Magnus Lundgren – Alonso/Danskapten
Roman Rumyantsev – Mr Mistoffeles/Sam
Glenn Daniel Nilsson – Skimbleshanks/George
Linda Holmgren - Jellyrorum
Oscar Pierrou Lindén – Macavity/Quaxo
Micaela Sjöstedt - Electra
Sofie Bengtsson – Cassandra/Slim
Joacim Hedman – Mungojerrie/Bill Bailey
Johan Karlsson – Shakespeare
Helena Larsson - Isis
Lena Granath – Garbo
Hanna Brehmer - Jemima

Orkester: 
Bjorn Dobbelaere, dirigent
Matts Alsberg, bas / bandledare
Hilda Holm , flöjt
Magnus Båge, flöjt
Elin Larsen, oboe / engelskt horn
Johan Alenius, saxofon / klarinett
Hans Dyvik, trumpet
Johan Ahlin, valthorn
Mats Agnelid, trombon
Ylva Nilsson, cello
Rabbe Söderlund, klaviatur 1
Jan Petersson, klaviatur 2
Mathias Lunqvist, klaviatur 3
Torbjörn Stener, gitarr
Christer Sjöström, trummor
Maria Olsson, PC tracker

Musik av: Andrew Lloyd Webber
Förlag: Nordiska APS.Köpenhamn
Översättning: Ingela ”Pling” Forsman
Regi: Hans Berndtsson
Koreografi: Gunilla Olsson Karlsson
Koreografiassistent: Lee Brummer
Scenografi: Mikael Varhelyi
Scenografiassistent: Frida Arvidsson
Kostymdesign: Jaana Fomin
Kostym: Mari Pettersson, Johan Björk
Grizabellas klänning: Janne Hansson
Ljusdesign: Palle Palmé
Ljuddesign: Björn Lehnberg, Mattias Winther
Ljudoperatör: Mattias Gustavsson, Anders Nyberg
B-ljud: Stefan Dahlberg
Mask & hårkoordinator: Johan Johansson
Smink & hår: Hanna Söderström, Jenna Eriksson
Ljusoperatör: Ted Silvergren
Rekvisita: David Ekström
Scenchef: Ronny Grip
Scentekniker: Kalle Hjelm, Theo Werner
Ljusrigg: Jens Johansson
Dekorbygge: Fredrik All
Patinering: Lotta Rudman
Tillskärare: Catarina Tivar
Inspicient: Josefin Lundberg
Följespot: Adam Håkansson, David Ekström, Katja Looponen, Robert Follin
Producent: Göran Appelkvist, Lars Villefrance-Damgaard
PR & Marknadsansvarig: Lars Villefrance-Damgaard
Produktionsadministratör: Annika Soneby
Marknadsföring: Anitha Charpentier
Blogg: Margaretha Solid
Marknadsassistent och merchandiseansvarig: Andreas V Damgaard
Merchandise: Christian Sandström, David Tingåker
Formgivning: Stefan Sverin, Staffan Gustavsson
Foto: Roger Schederin, Catharina Fyrberg
Webbdesign/catsmusikal.se: M.Otto.O 
Ekonomi: Elisabeth Christiansson

Cirkus:

VD: Peter ”Palle” Gustavsson
Scenchef: Ronny Grip, Mårten Danielsson
Biljettchef: Karin Persson
Biljettkassan: Rose-Marie Mattsson och Cattis Von Arbin
Restaurangchef: Jean Fricke
Produktion: Ringside Event/ringside-event.se

Webber & Eliot

Musikalernas kung
Andrew Lloyd Webber – musikalernas obestridliga konung – föddes 22 mars 1948 och växte upp i södra Kensington i England. Om det var något som utmärkte familjen Webber så var det ett brinnande intresse för musik. Andrew fick den bästa näring man kan tänka sig för att utveckla sin musikalitet. Fadern, William Southcombe Lloyd Webber, undervisade i teori och komposition vid Royal College of Music i England och modern, Jean, var sångerska och violinist och jobbade på samma skola. Andrew började redan som treåring att spela violin och när han var sex år komponerade han sina första egna melodier. Vid nio skrev han sin första musikartikel för tidningen Music Teacher. Allt inom musik fängslade honom och hans moster tog ofta med honom på musikaler som ”My Fair Lady” och filmer som ”Gigi” och ”South Pacific”. Ett rum i hemmet gjordes provisoriskt om till en liten teater och här kunde den unge Andrew pröva sina konstnärliga krafter både texter och musikaliska arrangemang.

Vid 17 års ålder – när skolan var avklarad – var Andrew redo för att på allvar börja jobba med musik på heltid. Tillsammans med den duktige textförfattaren och popsångaren Tim Rice, 21 presenterade de idén till sitt första gemensamma projekt ”The Likes of Us” för flera stora teatrar men intresset var till en början svalt, för att inte säga iskallt.

De lyckades inte heller något vidare med ett antal låtar som de försökte lansera. Så fick de ett uppdrag från en skola att göra en femton minuter lång föreställning med religiöst tema. De skapade rockföreställningen ”Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat”, som fick ett gott mottagande – inte minst bland ungdomar, som tyckte att den var betydligt häftigare än vad de var vana vid att se på en skolteater. Men den riktigt stora framgången kom med en annan musikal med bibliskt tema: ”Jesus Christ Superstar”. Det var 1969, och Andrew bevisade att han är bäst i världen i sin genre. Pengarna rullade in i stora mängder och nya intressanta projekt tog form. ”Jeeves” (1975) gjorde Andrew tillsammans med textförfattaren Alan Ayckbourn. Året därpå skapade Andrew och Tim Rice musikalen ”Evita”, sedan bestämde de sig båda för att ta en paus i samarbetet.

Andrew var dock rastlös och började genast arbeta på nya idéer. Som ung hade han läst T S Eliots bok ”Old Possum’s Book of Practical Cats”, och det var något med berättelsen som triggade hans fantasi. Andrew skrev några sånger med tema från boken som han presenterade på en festival. Efter spelningen fick han några opublicerade texter om en olycklig katt som kallades Grizabella av T S Eliots änka Valerie.

Det här var vad han behövde för att sy ihop en musikalhistoria om katter. Både Tim Rice och Trevor Nunn (en regissör som Andrew kände sedan tidigare projekt) ville vara med i det här och båda var ivriga att sälja in sina idéer. Andrew valde den här gången att välja bort sin gode vän Tim Rice och i stället samarbeta med Trevor Nunn som kunde erbjuda tillträde till en attraktiv teater. Och vi vet ju hur det gick. ”Cats” blev en dundersuccé! 

Bland alla Andrew Lloyd Webbers fina utmärkelser finns sju Tony, tre Grammy, sju Laurence Olivier Award, en Golden Globe, en Oscar, två internationella Emmy, en Praemium Imperiale, Richard Rodgers Award och Kennedy Center Honors och många fler…

I dag äger Webber sju av Londons finaste teatrar, däribland Theatre Royal Drury Lane, Palace och London Palladium. Han adlades till Sir Andrew 1992 och upphöjd till lord 1997. 

Andrew Lloyd Webbers musikaler: The Likes of Us, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Jesus Christ Superstar, By Jeeves, Evita, Tell Me On A Sunday, Song & Dance, Cats, Starlight Express, The Phantom of the Opera, Aspects of Love, Sunset Boulevard, Whistle Down the Wind, The Beautiful Game and the Woman in White.

Andrew har även producerat föreställningar i både West End och på Broadway där han själv inte medverkat som kompositör. Bland andra ”La Bête”, ”Daisy Pulls It Off”, ”The Hired Man”, ”Lend Me a Tenor” samt Richard Rodgers och Lorenz Harts ”On Your Toes”.

2002 samarbetade Andrew med kompositören A R Rahman i Bollywood med musikalen ”Bombay Dreams”. 2006 presenterade Andrew ”Evita” i London och en unik version av ”The Phantom of the Opera” i Las Vegas.

The Sound of Music” sattes upp på London Palladium 2006. För att hitta den rätta Maria tog Webber och producenten David Ian hjälp av BBC som startade ett program med namn ”How  do you solve a problem like Maria?”, vilket var en landsomfattande audition. 2007 satte Adelphi i London upp Joseph och den ledande rollen vann Lee Mead i en tv-serie i BBC som hette "Any Dream Will Do".

Förutom musikaler har Andrew Lloyd Webber även skrivit filmmusik.

T S Eliot

Den amerikansk-brittiske författaren, poeten och litteraturkritikern Thomas Stearns Eliot, föddes 1888 i Saint Louis i Missouri, USA och bodde där tillsammans med sina fem syskon och föräldrar de första 18 åren av sitt liv. 1910 begav sig Eliot till Paris där han under ett år följde olika kurser vid Sorbonne, bland annat studerade han poesi för Henry Alain-Fournier. Eliot återvände till USA för att börja på Harvard, där han tog en examen i filosofi. Eliot sökte sig sedan till Storbritannien, där han träffade balettdansösen Vivienne Haigh-Wood. Kärleken slog till och de gifte sig.

Men ganska snart knakade äktenskapet i fogarna, och blev nog inte starkare av att Vivienne samtidigt hade ett förhållande med Bertrand Russel. Efter skilsmässan var Eliot redo för en ny kvinna, så när den eleganta Valerie Fletcher erbjöd Eliot sina tjänster som sekreterare, kom det att handla om mer än skrivmaskinsarbete. Återigen gick Eliot till altaren med en ung skönhet och knöt äktenskapsbandet. 

När det gick trögt att sälja texter till tidningar tog Eliot tillfälligt jobb som lärare på en skola i London. En tid arbetade han även på Lloyds Bank. T S Eliots lycka var möjligen att han lärde känna författaren, poeten och landsmannen Ezra Pound, som vid den här tiden var etablerad i London. Ezra förstod genast att Eliot hade en talang långt utöver det vanliga, och var därför villig att bidra med sina kontakter som kunde öppna några dörrar för Eliot. Samarbetet, eller hjälpen, resulterade i att några alster publicerades i olika litterära magasin. Eliot fick arbete på förlaget Faber & Gwyer, som senare blev Faber & Faber. Den första diktboken ”Prufrock and Other Observations” kom ut 1917, vilket resulterade i att även Eliot nu började få lite flyt i karriären. Trots en viss framgång mådde Eliot periodvis psykiskt dåligt. 1921 åkte han därför till Lausanne i Schweiz för vård.

Där färdigställde poeten ”The Waste Land” (Det öde landet) och Eliot upphöjdes till det absoluta toppskiktet bland författare och poeter. 

Det var ingen hemlighet bland Eliots vänner att poeten älskade katter. Katter lever ett mystiskt liv som fascinerade Eliot. Och katter har olika personligheter och egenheter, det vet vi. Eliot fantiserade ihop några olika kattkaraktärer och skrev barndiktsamlingen ”Old Possum’s Book of Practical Cats” (De knepiga katternas bok), som kom ut 1939. Av alla knivskarpa och djupt intellektuella texter han publicerat under sin livstid är det ändå för denna barnbok han blev känd hos den breda allmänheten.

”Four quarters” (Fyra kvartetter) gavs ut 1943 och anses vara ett mästerverk. 1948 fick Eliot Nobelpriset i litteratur. T S Eliot dog 4 januari 1965 i London.

info@ringside-event.se
www.ringside-event.se