Nytt album!


”The Waterfront Studio Sessions” - När Jerry 20 december 2003 klev av Storans scen i Göteborg efter mer än 150 utsålda föreställningar av kritikerrosade Jukeboxmusikalen ”JERKA” som var en stor produktion med skådespelare, dansare, stort band och kör så hade han en idé om att göra en intim show på små scener. Efter nio månaders förberedelser hade Jerry premiär 15 september 2004 på Scalateatern i Stockholm med bandet Rebel Dela Questa.

Efter gästspel på Lorensbergsteatern i Göteborg och på Amiralen i Malmö gjordes en Sverigeturné i inte mindre än 46 städer. Från Kiruna i norr via Nordmaling, Hagfors, Vara och Mönsterås till Ystad i söder. När Jerry och RDQ satte punkt den 13 maj 2006 hade de gjort otroliga 303 shower. Det var en väloljad maskin som gjorde succé över hela landet. Och som Jerry alltid sa: - ”Det tar minst ett år att lira ihop ett band”.

Det var under den här tiden, på lediga dagar, som plattan som du håller i kom till. Nya och gamla låtar testades. Olika tempon och stuk. Allt spelades in och blev liggande och glömdes nästan bort. Efter drygt 15 år lyssnade undertecknad och Göran Appelkvist igenom inspelningarna och var helt överens om att färdigställa ett album. Så här blev det och vi hoppas att du kommer att digga plattan.

Svante Persson Norra Lagnö april 2019

Producerat av Svante Persson
Mixat av Fredrik Andersson i Staarsound Studio, Stockholm
Arrangerat av Rebel Dela Questa & Erik Fernström
Inspelat mellan maj och december 2004 i Waterfront Studio, Norra Lagnö
Inspelningstekniker: Marcus Bergqvist
Mastrat av Fredrik Andersson i Staarsound Studio, Stockholm
Exekutiv producent: Göran Appelkvist
Sång: Jerry Williams
Trummor: Åke Sundqvist
Bas: Anders Kotz
Gitarr: Jan Oldaeus
Piano: Svante Persson
Altsaxofon & tenorsaxofon: Wojtek Goral
Barytonsaxofon: Viktor Sand
Altsaxofon ”It Keeps Rainin”: Jannica Fernström
Kör: Jacob Borgenstierna, Magnus Johansson & Victor Brodin
Product managers: Annele Hencz Mortimer-Hawkins & Christer Mellström
Art direction and design: Destrito AB
Illustration: Xave



För att kunna nå folkdjupet måste du själv ha erfarenheter av hur folk lever och drömmer.

Berry Gordy var en ung boxare som blev inkallad till Koreakriget. När han kom tillbaka 1953 beslutade han sig för att ägna sitt liv åt musik och öppnade en skivaffär i Detroit med inriktning på sofistikerad jazz.

Det var inte den musik som de boende i området ville höra efter hårda arbetsdagar på stadens bilfabriker. De frågade efter blues och rhythm & blues och den sortens svarta musik som ännu inte kallades för rock’n’roll men lät som det.

När skivaffären gick i konkurs började en eftertänksam Berry Gordy själv jobba vid löpandet bandet hos Lincoln-Mercury. Tänk om han själv kunde producera musik som speglade längtan efter arbetsdagens slut och lediga helger?

Stående i bilfabriken i Detroit formulerade Berry Gordy en vision till ett skivbolag, Motown, som kom att förändra världen: ”Jag ville att en okänd unge från gatan skulle kunna kliva in genom dörren och sedan kliva ut på andra sidan som en stjärna, precis som bilar på löpande band. Min familj sade att det var idiotiskt tänkt. Du kan göra det med bilar, inte med människor.” Men Berry Gordy lyckades. Arbetarungar i Detroit, och snart över hela världen, älskade tidiga Berry Gordy-skrivna låtar som ”Money (That’s what I want)” och ”Do you love me”.

Vad Jerry Williams gjorde i Solna har paralleller med vad Berry Gordy gjorde i Detroit. Jerry Williams var en boxningsälskande rörmokare som förstod villkoren för rotmusik, den sortens sånger man vill lyssna på när lönen kommer eller när lönen är slut.

Den hårt arbetande Jerry Williams gjorde sig själv till både fabrik och artist.

En soulsångare i blåställ.

Minnesrunor över Jerry Williams fokuserar alltid på rock, men han älskade svart rhythm & blues och sjöng som en blues shouter.

Jag växte upp med Jerry Williams tv-program ”Rockrullen” på 1980-talet– i total kontrast mot annan musik på den tiden – visade svartvita filmsnuttar med Coasters, Jackie Wilson (vars tidiga hits Berry Gordy skrev), Little Richard och Chuck Berry.

Det var den rotmusiken han återkom till under hela sitt liv. Jerry Williams grävde där han stod och han grävde djupt. Ett par av låtarna som tolkas här, ”A-Tisket, A-Tasket” och ”Joshua fought the battle of Jericho”, har rottrådar till 1800-talet.

För Jerry Williams byggde musik på hårt arbete. ”Det tar minst ett år att lira ihop ett band”.Det arbetslag som lirar här är så tajt att man kan se Jerry Williams leende mellan låtarna.

Jan Gradvall