Föreställningar Boka

Pressbilder & info - The Original Abba Orchestra

Ola Brunkert

Ola Brunkert (trummor)
Olas första samarbete med ABBA var på deras allra första singel ”People Need Love”.
Tillsammans med Rutger Gunnarsson är Ola den musiker som varit med och spelat på flest ABBA-plattor.
Ola har bland annat varit en mycket framgångsrik jazztrummis och har även varit med i bluesbandet ”Slim`s Blues Gang” och lirat mycket ihop med Janne Schaffer.

Rutger Gunnarsson (bas)
Har medverkat på de flesta ABBA-skivor.
Rutger har medverkat i musikarrangemang som Chess, Les Misérables Rhapsody In Rock Agent 007 Mamma Mia och Diggiloo.
Arrangerat stråk och blåsmusik till världsstjärnor som Celine Dion, Westlife och Elton John.
Producerat musik till band som Lasse Stefanz, Elin Lanto, Joyride.

Lasse Wellander

Lasse Wellander (gitarr)
Lasse turnerade med ABBA 1977-1979 och 1980.
Spelade tillsammans med Mats Ronander i Bandet Nature. Dels turnerade de själva men var även kompband åt artister som Ulf Lundell, Ted Gärdestad och Pugh Rogefeldt.. På senare år har Lasse samarbetat med en rad stora svenska artister och har även varit involverad i flera av Björn och Bennys projekt, till exempel Chess.

Åke Sundqvist

Åke Sundqvist (percussion/trummor)
Turnerade flitigt med ABBA och var därmed en av de musiker som tillhörde ABBA:s kärngäng.
Åke har arbetat tillsammans med åtskilliga av Sveriges största artister och han har varit med i succén Ringside med Jerry Williams och är medlem i bandet Rebel Dela Questa.

Ladda hem (jpg)
Janne Schaffer (gitarr) medverkade på cirka hälften av ABBA:s drygt 100 inspelningar; exempelvis Ring Ring, Waterloo, Mama Mia, SOS, Knowing me knowing you, Super Trooper, Voulez vous, I have a dream, Happy New Year, Thank you for the music, Eagle bang a boomerang, So long, Why did it have to be me o s v.
Janne har som studiomusiker gjort 4700 studioinspelningar. 1971 var Janne och Ola Brunkert med på Ted Gärdestads första skiva Undringar. Producenter på den skivan var Björn och Benny och körade gjorde Anni-Frid och Agneta. Innan Teds skiva kommit ut tillfrågades Janne och Ola av Björn och Benny som undrade om de hade lust att medverka i ett projekt som sedan utvecklades till ABBA. I början testade man lite olika idéer och musiken improviserades fram i studio. Förstas låten var ”People need love”...
Janne har under årens lopp gjort 14 soloskivor, samt sex samlingsskivor i eget namn. En musikalskiva, Trollkarlen från Oz, och fem skivor med Electric Banana Band har Janne också hunnit med (där han både skrivit och producerat musiken). Två grammisar och regeringens medalj ”Illis Quorum” har det blivit med åren.

Magnus Carlsson
Schlagerkung och ABBA-fantast!
Magnus har deltagit i Melodifestivalen flera gånger och har flera topplist-placeringar med bandet Alcazar och på senare tid även som soloartist.
Magnus slog igenom under 90-talet med bandet Barbados och fick flera stora hits innan han lämnade bandet 2002. Succén har bara fortsatt.

Foto: Roger Schederin
Jerry Williams Svensk rock’n’roll – kort och gott! Och den förste artist som fick en specialskriven ABBA-låt – ”Ricky Rock ´n´ Roller”!
Musikalen Jerka blev en publiksuccé - Ringside likaså! Publikintresset för Jerry är enormt. Och artisten Jerry Williams har minsann en imponerande historia. Flera hits med pop-rockbandet The Violents, soulbetonat med Dynamite Brass, och mer traditionell rock´n´roll med Roadwork. Och säg den som inte känner till Jerrys ”I Can Jive” eller bästsäljaren ”Did I Tell You”. Nyligen var Jerry på Svensktoppen och nu är det Original ABBA Orchestra In Concert som gäller. Jerry Williams är mer aktuell och större än någonsin!

Gunilla Backman
Stjärnan från Mamma Mia! Nu är hon aktuell i Original Abba Orchestra In Concert!
Gunilla har medverkat i en rad välkända musikaler såsom West Side Story, Les Misérables (var med i tre uppsättningar, bland annat som Fantine på Palace Theatre i London – åtta föreställningar i veckan!), Elvira Madigan, Miss Saigon (rollen Ellen på Theatre Royal, Drury Lane), Garbo och Chess.
Gunillas stora genombrott kom dock med huvudrollen i publiksuccén Mamma Mia. En roll hon även har blivit belönad med Guldmasken för.

Jenny Berggren
Är en av medlemmarna i Ace of Base. Bandet som har fans över hela världen låg länge etta på topplistor i USA, Europa, Asien och Sydamerika med hits som ”The sign”, ”Cruel summer” och ”All that she wants”. Debutplattan från 1993, ”Happy Nation/The Sign”, såldes i över 23 miljoner exemplar.

Foto: United Stage Artist

Foto: United Stage Artist

Thomas Di Leva
Med låtar som ”Vem ska jag tro på?”, ”Vi har bara varandra” och ”Miraklet” har han blivit en av våra mest folkkära artister som spridit kärlek och glädje till svenska folket i mer än 25 år. Thomas Di Leva har med sin musik och speciella framtoning - och förespråkare för ökad tolerans och fri rymd åt alla - inspirerat åtskilliga människor…

Tove Jaarnek
Sångerskan Tove Jaarnek från Östersund (men nu bosatt i Göteborg) har medverkat två gånger i Melodifestivalen, senast 2002 med låten ”Back again” och 1991 kom hon på andra plats efter Carola med ”Ett liv med dig”. Tove har bland andra turnerat med Tommy Nilsson, Louise Hoffsten och Carola…Och medverkat i ett antal tv-program i Sverige, Tyskland, och Holland. En period var hon fältartist i Libanon, Forna Jugoslavien och Israel. 1992 fick Tove uppdrag av Svenska Fotbollförbundet att tillsammans med Peter Jöback framföra den officiella låten till EM 1992, ”More than a game”, vid den stora invigningen och på skiva.
Tove har blivit tilldelad Ulla Billqvist-stipendiet med motiveringen ”För hennes förmåga att på ett personligt sätt och med omfångsrik stämma framföra olika genrer inom populärmusiken”.

Foto: Stockhouse.se

Mats Ronander
Medverkade på ABBA:s turnéer som gitarrist och sångare.
Mats Ronander har även arbetat med artister som Ulf Lundell, Ted Gärdestad och Pugh Rogefeldt och många fler genom åren. Han har även haft stora framgångar med bandet Grymlings, Nature och Low Budget Blues Band men även som soloartist där han släppt nio soloplattor! Många av Mats Ronanders melodier har blivit klassiker, Gör Mig Lycklig Nu, God Bok, 50/50, Kött & Blod….är bara några i raden.
Mats är starkt engagerad i ”Chiparamba kicks aids out” ett musikaliskt välgörenhetsprojekt för AIDS-drabbade barn i Afrika.

Foto: Roger Schederin
Claes ”Clabbe” af Geijerstam.
Ansvarade för ljudet på alla ABBA-turnéer.
Claes ”Clabbe” af Geijerstam har sedan sitt genombrott på 1960-talet gjort sig känd som bland annat popstjärna och låtskrivare i Ola & the Janglers, programledare för radioshowen - och senare även TV-show - Opopoppa, DJ och vinnare i Melodifestivalen med gruppen Malta. 1982 startade Clabbe bandet Little Mike & The Sweet Soul Music Band tillsammans med Anders Berglund (keyboards) och Mike Watson som frontman. På senare tid har Clabbe varit en av medlemmarna i den mycket omtalade Idol-juryn. Clabbe var ljudtekniker åt ABBA under deras storhetstid och kan därför, i sin roll som minnesvärd i The Original ABBA Orchestra In Concert berätta om personliga minnen från den tiden.

Foto: Denise Jezewski

Foto: Denise Jezewski s

Peter Jezewski (gitarr/sång) blev känd för det svenska folket som medlem i bandet "The Boppers". Peters karriär spänner över 25 år och har sålt en miljon skivor, gjort åtskilliga turnéer i Sverige, Europa och Japan och samarbetat med artister som Jerry Williams, Chuck Berry, Suzi Quatro och Robert Wells med flera.
Jezewski lämnade The Boppers 1993 och har på senare tid jobbat upp en egen stil med rötterna i 50-60-70 talets melodiska pop/rock. Det senaste albumet "Hearts On Fire" är delvis inspelat i Nashville med flera kända musiker, bland andra delar av Lynard Skynard. Medverkar gör naturligtvis också den egna trion, The Chiefs samt The Boppers.
Peter har under senare år gjort några sommarturnéer tillsammans med Jerry Williams och The Boppers. Peter hade också betydande roller i publiksuccéerna Rockens Kvinnor och Jerka.

Foto: Roger Schederin

Svante Persson (kapellmästare/keyboard) har kopplingar till Björn och Benny och ABBA:s musik bland annat genom att han medverkat i ABBA The Tribute, Chess in Concert och B&B.
Svante är en mångsysslare inom musik. Han började spela piano redan som 5-åring och har fram till i dag testat de flesta musikstilar med stor framgång. Är sedan 80-talet en mycket etablerad klaviaturspelare. Han ses ofta som kapellmästare i olika större TV-sammanhang. Svante har också haft framgång som artist som ena halvan av popduon Visitors som hade flera stora hits i slutet av 80-talet. Svante arbetar även som producent. Är kapellmästare i bandet Rebel Dela Questa.

Foto: Roger Schederin

Lasse Jonsson (gitarr) har jobbat med Björn och Benny och ABBA:s musik genom att Lasse spelat i ABBA The Tribute, Chess in Concert, B&B och Mama Mia.
Lasse började lira i Magnus Ugglas band i början av 1980 och det blev ett intensivt turnéliv under en lång period. Lasse medverkade även på många av Magnus Ugglas skivor. Han är en flitigt anlitad studiogitarrist och har synts i orkestern vid många prestigefyllda TV-galor och program.

Foto: Roger Schederin

Peter Ljung (keyboards) har varit flitigt anlitad av Björn och Benny under ett antal år genom att spela i ABBA The Tribute, Chess in Concert och B&B.
Peter har gjort sig ett namn för sin mångsidighet. Han har sysslat med allt från rock med Mats Ronander till kyrkokonserter med Anna-Lotta Larsson och Göran Fristorp. Peter var som klaviaturspelare och producent betydande för Magnus Ugglas 80-talssound på skiva och spelade på flera av dennes turnéer.

Christer Jansson (trummor) har sedan början av 90-talet tillhört landets mest anlitade trumslagare, både i livesammanhang och på skiva. Många artister varav Lars Demian, Marie Fredriksson och Roxette har anlitat Christer. Förutom att lira själv arbetar Christer även som producent.

Wojtek Goral
Foto: Roger Schederin

Wojtek Goral (saxofon) är ständigt aktuell och flitigt anlitad av våra största artister och även utländska som Stevie Wonder, Johnny Logan och Georgie Fame. Wojtek medverkar ofta i TV-galor, studioinspelningar, konserter och turnéer. Under hela sin karriär har han komponerat eget material. Nu har soloalbum nummer två kommit – ”No Exit”. En jazzplatta - influerad av klubbmusik och 70-talsjazz - med flera kända gästartister såsom Totta Näslund Pablo Cepeda och Mats Ronander. Wojtek är även med i bandet Rebel Dela Questa.

Foto: Roger Schederin

Viktor Sand (saxofon) känner sig hemma inom de flesta musikstilar såsom pop, rock, gammal härlig soul, jazz med mera. Viktor har under årens lopp spelat i flera storband; bland andra Monday Night Big Band. Viktor har jobbat med åtskilliga svenska och utländska artister såsom Jerry Williams, Tommy Körberg och Brian Wilson… Viktor är en av de fasta medlemmarna i Rebel Dela Questa.

Janne Oldaeus (gitarr) har haft egna band som Rost och Mosquitos, jobbat med Ulf Lundell, Louise Hoffsten, Bob Weir (Grateful Dead), Pugh Rogefeldt, Roxette och Per Gessle. Janne har lirat med Jerry Williams sedan 1985. Dessutom kan nämnas Jannes medverkan i föreställningen Jerka och Ringside. Och Janne är med i bandet Rebel Dela Questa.

Bilderna är högupplösta i tiff och/eller jpg-format.
Klicka på länkarna för att ladda hem.

Bildbyline måste anges vid publicering. Se resp bild.

Snabblänkar:
Ola Brunkert